۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۶۰۰۰۰۸
آیت الله خاتمی خبر داد؛

اجلاس مجلس خبرگان 21 و 22 اسفند برگزار می شود | دیدار خبرگان با رهبر انقلاب

اجلاس مجلس خبرگان 21 و 22 اسفند برگزار می شود | دیدار خبرگان با رهبر انقلاب
سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری از برگزاری ششمین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روزهای 21 و 22 اسفند ماه در تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی سخنگوی هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری ظهر امروز در نشستی رسانه ای با خبرنگاران که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد، از برگزاری ششمین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روزهای 21 و 22 اسفند ماه در تهران خبر داد.

وی افزود: سخنران افتتاحیه اجلاس آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان است که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی به ایراد سخن می پردازند، پس از سخنرانی افتتاحیه نطق های قبل از دستور را داریم و در این اجلاس به دلیل بیانیه مهم رهبر انقلاب در باره گام دوم انقلاب اسلامی از ناطقان درخواست شده که حول محورهای این بیانیه صحبت داشته باشند.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دستورهای اجلاس آتی خبرگان ملت اظهار داشت: دستور نخست انتخاب نایب رییس اول مجلس خبرگان به عنوان جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی است.

وی ادامه داد: در هر اجلاس کمیسیون سیاسی موضوعات لازم و شخصیت های مرتبط را معرفی و هیات رییسه تصویب می کند، در هیأت رییسه گذشته تصویب شد که همچنان موضوع اجلاس مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم باشد و عوامل و راهکارها برای حل آن بررسی شود.

آیت الله خاتمی با بیان این وزیر اقتصاد برای حضور در اجلاس خبرگان و ارائه گزارشی اقتصادی به اجلاس خبرگان دعوت شده است، ابراز داشت: پس از ایشان 5 نفر از اعضای خبرگان به مدت ۱۰ دقیقه درباره محورهایی که مهمان بیان می کند صحبت خواهند کرد.

وی دستور سوم اجلاس آتی خبرگان را مربوط به انتخابات میاندوره ای این مجلس دانست و عنوان کرد: دستور سوم که اهمیت دارد است که با توجه به برگزاری انتخابات میاندوره ای خبرگان در اسفند ۹۸ و همچنین بررسی اصلاح قانون انتخابات مجلس خبرگان که موادی تصویب شد در این اجلاسیه مواد باق مانده تکمیل خواهد شد.

سخنگوی هیأت رییسه خبرگان با بیان این که تمام مسائل مربوط به خبرگان با خود این مجلس است، ابراز داشت: در اسفند سال آینده در استان های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات میاندوره ای خبرگان را خواهیم داشت و ان شاءالله در اسفند آینده اعضای خبرگان ترمیم خواهند شد.

وی به ارائه گزارشی از فعالیت های هیأت رییسه و کمیسیون های مجلس خبرگان بعد از اجلاش گذشته این مجلس پرداخت و عنوان کرد: هیأت رییسه و کمیسیون ها از اجلاس گذشته تا کنون به صورت مرتب جلسات خود را برگزار کردند که در مجموع ۳۳ جلسه و نشست در قم و تهران تشکیل شد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: نشست مشترک هیأت رییسه و رؤسای کمیسیون ها با موضوع آسیب های فضای مجازی با حضور وزیر ارتباطات، رییس پدافندغیرعامل و دبیرشورای عالی فضای مجازی تشکیل شد

وی درباره فعالیت های کمیسیون ها اضافه کرد: کمیسیون تحقیق شاخص های رهبری نظام اسلامی را نهایی و تصویب کرد، قانون اساسی می گوید رهبر باید مدیر، مدبر و شجاع باشد که این موارد شاخص می خواست و این شاخص ها بعد از بحث تصویب شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: کمیسیون اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ آیین مربوطه به کمیته ویژه خود را تدوین و بررسی کرد؛ کمیسیون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نیز مسائلی مانند فضای مجازی و راهکارهای کاهش آسیب های آن، FATF، حجاب و عفاف و مشکلات فرهنگی، جمعیت و خانواده را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: کمیسیون بررسی راه های حراست و پاسداری از ولایت فقیه راه های تبیین و ترویج اندیشه ولایت فقیه  در مجامع علمی داخلی و خارجی را با حضور آیت الله اعرافی بررسی کرده است، کمیسیون اقتصادی از کمیسیون های جدید بود که از شهریور افزوده شده و مسائلی مانند علل افت ارزش پول ملی و راهکارهای رفع مشکلات ارزی و معیشتی را مورد بررسی قرار داده است، همچنین کمیسیون آیین نامه داخلی طرح های پیشنهادی اعضا را مورد بررسی قرار داده است.

آیت الله خاتمی با اشاره به فعالیت ها هیأت اندیشه ورز مجلس خبرگان اظهار داشت: هیأت اندیشه ورز که به دستور رهبر انقلاب تشکیل شده در کارگروه های 5 گانه جلسات خوب و پرتلاش داشتند و گزارش اقدامات آن به محضر رهبر انقلاب تقدیم می شود، هیأت اندیشه ورز از آغاز تا کنون ۷۲ جلسه داشته است.

وی ادامه داد: خبرگان ملت روز پنجشنبه 23 اسفند به زیارت مرقد مطهر امام راحل می روند و سپس به دیدار رهبر معظم انقلاب خواهند رفت و و رهنمودهای ایشان بهره مند می شوند.

بخش دوم نشست خبری آیت الله خاتمی به پرسش و پاسخ با خبرنگاران اختصاص داشت.

آیت الله خاتمی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره برنامه اجرایی خبرگان جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و عدم برخورد شعاری با این منشور راهبردی گفت: یک نگرانی که در رابطه با این بیانیه وجود دارد برخورد شعاری با آن است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب وقت زیادی برای این بیانیه گذاشتند و این بیانیه باید به عنوان چراغ راه و نقشه راه در قانونگذاری قرار گیرد و اجرایی شود، اصل این که تجمعی باشد تا همگان را به اهمیت این بیانیه توجه دهد مفید است چنانکه اجتماع با شکوه روز یکشنبه در فیضیه با این هدف صورت گرفت.

عضو هیأت رییسه خبرگان رهبری نخستین گام برای پرداختن به این موضوع در خبرگان اختصاص 16 نطق قبل از دستور به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: این 16 نفر 16 خبره و صاحب نظر هستند که می تواند مطالب مهمی را مطرح کنند.

سؤال دیگر خبرنگار رسا درباره فعالیت های هیأت اندیشه ورز خبرگان بود، که آیت الله خاتمی پاسخ داد: کارگروه هایی در عرصه های اقتصادی، حقوقی قضایی، دین و فرهنگ، سیاسی و اجتماعی و علم و فناوری متشکل از اعضای خبرگان و غیر خبرگان در حال فعالیت هستند و الزاما کارشناسان کارگروه ها از خبرگان نیستند، این هیأت تا کنون 72 جلسه از آغاز تا کنون داشته است و از جمع های بسیار مبارک است.

وی ادامه داد: فعالیت فعلی هیأت اندیشه ورز ارزیابی است نه مطالبه گری، ارزیابی یعنی این که بررسی شود درباره شعارهای انقلاب پسرفت داشته ایم، پیشرفت کرده ایم یا این که توقف داشته ایم، کار این هیأت فعلا ارزیابی است و پس از ارزیابی، بحث مطالبه گری مطرح خواهد شد، این هیأت و کارگروه ها در زمینه ارزیابی مدام فعالیت کرده اند و در زمینه ارزیابی موفق بوده اند.

آیت الله خاتمی ابراز داشت: گام دوم مطالبه گری است که رهبر انقلاب فرمودند نتیجه فعالیت ها و مطالبات هیأت اندیشه ورز به خود ایشان تقدیم شود؛ بنابراین مخاطب مطالبه گری مقامات اجرایی نخواهند بود بلکه مطالبات و نتایج کارها به رهبر معظم انقلاب داده می شود و ایشان هرگونه که صلاح دیدند اقدام خواهند کرد، کارها پخته غیر از کارهای شعاری است، کارهای شعاری را می توان یک روزه انجام داد اما کارهای پخته در همه عرصه ها زمان بر است و بحمدالله عزیزان هیأت اندیشه ورز مشغول کار هستند و کارشان برکت خواهد داشت.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤالی درباره پیگیری مشکلات اقتصادی مردم از سوی خبرگان گفت: مجلس خبرگان به عنوان شخصیت حقوقی وظایف مشخصی دارد اما از نظر حقیقی دغدغه بسیار زیادی برای معیشت، مشکلات مردم و گرانی های افسارگسیخته داشته و دارد.

وی افزود: در اجلاس گذشته در زمینه مشکلات اقتصادی رؤسای سه قوه را دعوت کردیم که رییس قوای قضاییه و مقننه حضور پیدا کردند و توضیحاتی خوبی دادند، رییس جمهور را هم دعوت کردیم اما گفتند برنامه ای دارند و نیامدند.

آیت الله خاتمی با بیان این که  نگاه مجلس خبرگان مچ گیری نیست، اظهار داشت: نگاه خبرگان مطالبه گری است، هر کدام از خبرگان ملت نمایندگان یک استان هستند و دغدغه مشکلات مردم را دارند، هر نظامی که مردم را داشته باشد می ماند اما هر نظامی که مردم را نداشته باشد آسیب می بیند.

وی ادامه داد: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اوج حمایت خود را از انقلاب و نظام نشان دادند و ثابت کردند که اهل تحلیل هستند و مانور بیعت با نظام اسلامی را به نمایش گذاشتند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که حضور مردم به مسؤولان نظام این پیام را داشت که بار دیگر دین خود را ادا کردند و نوبت مسؤولان است، ابراز داشت: نباید قضاوت غیر منصفانه داشت، تمام دغدغه برخی مسؤولان رفع دغدغه معیشتی مردم است، مسؤولان نظام در برابر مشکلات مردم بی خیال نیستند و چنین برداشتی نادرست است اما مردم انتظار مدیریت جهادی و تلاش بیشتر برای حل مشکلات به ویژه در آستانه عید نوروز دارند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره معرفی رییس جدید دستگاه قضا و انتظارات خبرگان  ادامه داد: تا کنون در این رابطه جلسه ای نداشتیم و از موضع سخنگویی هیأت رییسه صحبتی ندارم اما نظر بنده به عنوان عضو خبرگان که با آیات آملی لاریجانی و رئیسی در خبرگان همکار هستیم این است که مردم انتظار اجرا و تحقق عدالت را دارند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: آیت الله آملی لاریجانی در این عرصه قدم های ستودنی به ویژه در ماه های اخیر در برخورد با مفسدان اقتصادی برداشتند و انتظار مردم است که قاطعیت دستگاه قضا ادامه داشته باشد، مردم به همان اندازه که از مشکلات معیشتی در رنج هستند از تبعیض هم رنج می برند، قوه قضائیه می تواند در این عرصه مرهمی بر رنج مردم باشد.

وی درباره ضمانت اجرایی تصمیمات و تذکرات مجلس خبرگان عنوان کرد: ضمانت اجرا پیش بینی اسلام مبنی بر امر به معروف و نهی از منکر است، این که امر به معروف را در حوزه مسائل شخصی محدود کنیم، کم دیدن امر به معروف و نهی از منکر است، چرا که امر به معروف و نهی از منکر نظارت همگانی برای سالم سازی جامعه است، اگر مسؤولان و افراد مدین حساسیت داشته باشند و تذکر دهند بستر سالم سازی تحقق پیدا می کند.

نماینده خبرگان رهبری با اشاره به سؤالی درباره موضع مجلس خبرگان درباره کنوانسیون های استعماری خاطرنشان کرد: موضع خبرگان از دو طریق سخنگوی هیأت رییسه و بیانیه پایانی اعلام می شود که هنوز این مسأله در هیأت رییسه مطرح نشده و باید جدید خبرگان ملت در اجلاس آینده چه موضعی خواهند داشت اما همه اعضای خبرگان دغدغه عزت کشور را دارند.

وی اضافه کرد: اعضای مجمع تشخیص مصلحت امنای رهبری هستند و باید دغدغه عزت کشور را داشته باشند، همه مسؤولان بدانند که ما همواره در این ۴۰ سال مورد تهدید بوده ایم و هیچ زمانی در این دوران نگذشت که مورد تهدید بیگانگان نباشیم، مدام چاشنی تهدید مطرح می شود که اگر به فلان مسأله نپیوندید چنین و چنان می شود اما قرآن می فرماید از تهدید دشمنان نترسید و مقاومت کنید.

محمد قمین
ارسال نظرات